تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/05/07 - 14:40
کد خبر: 512055

در مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور بیان فرمودند؛

رهبر انقلاب:دولت از ظرفیت مردمی استفاده کند/ مسائل داخلی نباید متوقف و آویزان به مسائل خارجی باشد

رهبر انقلاب:دولت از ظرفیت مردمی استفاده کند/ مسائل داخلی نباید متوقف و آویزان به مسائل خارجی باشد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: نباید توان داخلی را نادیده گرفت و مسائل داخلی نباید متوقف و آویزان به مسائل خارجی باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ حکم چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران در حسینیه امام خمینی (ره) فرمودند: روز تنفیذ آخرین برگ از کتاب قطور و پرمضمونی است که ملت ایران در انتخابات تدوین کردند و در قفسه افتخارات کشور ایران ماندگار کردند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: خدا را شاکریم که انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم با وجود فضای اندوه عمومی ناشی از فقدان رئیس جمهور شهیدمان به بهترین وجه انجام گرفت؛ با آرامش و سلامت، رقابت بود و شاهد برخورد اخلاقی رقبا با رئیس جمهور محترم بعد از انتخابات بودیم که بسیار تحسین برانگیز بود.

رهبر انقلاب:دولت از ظرفیت مردمی استفاده کند /مسائل داخلی نباید متوقف و آویزان به مسائل خارجی باشد

مردم سالاری که در کشور داریم ارزان و آسان به دست نیامده است

رهبر انقلاب تاکید کردند: می‌دانم که نقش آقای مخبر، سرپرست ریاست جمهوری و هیئت دولت را در مدیریت کشور در این دو ماه را یادآوری و از آنان تشکر کنم. نقش مهمی را ایفا کردند. ما یک مردم سالاری با رقابت در کشور داریم که ارزان و آسان به دست نیامده و نتیجه قیام مردم در قبال یک وضع نابسامان و مصیبت باری است که در گذشته در این کشور وجود داشته است.

کار بزرگ امام بزرگوار این بود که مردم در سرنوشت خود دخیل شوند

ایشان تاکید کردند: کار بزرگ امام بزرگوار این بود که مردم در سرنوشت خود دخیل شوند. قبل از اینکه ملت ایران به رهبری امام (ره) به مردم سالاری دست یابد، ما فقط تجربه مشروطیت را داشتیم که مشروطیت تجربه‌ای ناکام بود، چرا که یک رهبری قدرتمند بر سرکار نبود و از همان اولین روزها کشور دچار مشکل شد و حدود ۱۵ سال کشور درگیر آشوب بود و بعد هم دیکتاتوری خشن رضاشاهی روی کار آمد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: همه زحمات ملت با روی کار آمدن رضا پهلوی بر باد رفت. خصوصیت بارز پهلوی اول، دیکتاتوری خشن و مظلوم کشی و فشار به مردم و از طرف دیگر ذلت و انفعال در برابر عوامل خارجی بود. در ادامه، رضاشاه گرایش به آلمان هیتلری پیدا کرد و همان انگلیسی‌ها که او را سرکار آوردند، او را اخراج کردند و پسر نالایقش را جایگزینش کردند. محمدرضا هم راه پدرش را رفت و به مردم سخت گیری می‌کرد و در مقابل به بیگانگان برای تصرف منابع ملی ایران و عمدتاً نفت کمک می‌کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: اداره کشور در آن مقطع تابع اراده بیگانگان بود و بر مردم فشار زیادی تحمیل می‌شد. کار به جایی رسید که محمدرضا پهلوی برای سرنگون کردن یک دولت ملی به آمریکا و انگلیسی‌ها متوسل شد و کودتا کردند و دولت سرنگون شد و از این خیانت آشکاراتر نمی‌توان تصور کرد. ملت ایران هرگز دخالت در اداره کشور را تجربه نکرده بود که انقلاب اسلامی به دست امام بزرگوار این موضوع یعنی مردم سالاری دینی را به مردم هدیه داد.

رهبر انقلاب:دولت از ظرفیت مردمی استفاده کند /مسائل داخلی نباید متوقف و آویزان به مسائل خارجی باشد

همه ما باید به رئیس جمهور کمک کنیم تا کارهای بزرگی را انجام دهد

ایشان متذکر شدند: ما تاکنون ده‌ها انتخابات داشتیم و همه همراه با رقابت، سلامت و با حضور باصلابت مردم بوده است. انگیزه دار بودن مردم پای صندوق‌های رأی بسیار مهم است که همواره وجود داشته و انتخابات اخیر هم به خوبی انجام شد و مردم رئیس جمهور شایسته ای را انتخاب کردند.

رهبر انقلاب تاکید کردند: همه ما باید به رئیس جمهور و دولت کمک کنیم تا کارهای بزرگی را انجام دهند.

دولت محترم و رئیس جمهور از این ظرفیت عظیم مردمی استفاده کنند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه توصیه‌هایی را به دولت چهاردهم کردند و فرمودند: توصیه اول این است که کشور ما بزرگ است و مردم ما بزرگ هستند و در میان مردم کسانی که صاحب فکر و آرای جدید هستند، بی شمار هستند. این یک ثروت عظیم ملی است و باید از آن استفاده کرد. دولت محترم و رئیس جمهور محترم برای مردم و با مردم و در میان مردم از این ظرفیت عظیم مردمی استفاده کند و از آن برای رسیدن به اهداف و راهی که می‌خواهند بروند، بهره بگیرند.

ایشان تاکید کردند: ثروت‌های مادی و طبیعی کشور هم بسیار بیشتر از آن چیزی است که تا به حال از آن استفاده کرده‌ایم. ما می‌توانیم کارهای بزرگی را با اتکا به ثروت انسانی و طبیعی انجام دهیم که شرطش آن است که همت بلند داشته باشیم.

شهید رئیسی اهل کار جهادی بود و واقعاً شب و روز نمی‌شناخت

رهبر انقلاب اسلامی تصریح کردند: توصیه بعدی روحیه جهادی است که یعنی کار کردن بی مزد و منت و هدف انجام وظیفه انسانی و خدایی باشد. کار جهادی، کیفیت و نوع کار است و ۱۰۰ درصد می‌توان کار قانونی را به صورت جهادی و غیر جهادی انجام داد. خیلی‌ها ظاهر قانونی را انجام می‌دهند اما کار پیش نمی‌رود. ما با کارهای جهادی اقدامات بزرگی کردیم که دفاع مقدس و مقابله با توطئه‌های رنگارنگ دشمن نمونه‌ای از آن است.

ایشان گفتند: شهید رئیسی اهل کار جهادی بود و واقعاً شب و روز نمی‌شناخت و به دنبال آفرین و احسنت شنیدن بابت این همه کاری که می‌کرد، نبود. او واقعاً کار می‌کرد. پس کار جهادی و ورود در میدان به صورت مجاهدانه و اجتناب از کنترل راه دور باید مدنظر باشد.

جلسات سران قوا و تبادل نظر را جدی بگیرید

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر تعامل بخش‌های مختلف نظام، گفتند، مجلس باید به دولت کمک کند. قوه قضائیه هم باید اینگونه باشد. نیروهای مسلح و همه باید نقش آفرینی کنند. توصیه می‌کنم جلسات سران قوا و تبادل نظر را جدی بگیرند و کار خوبی است.

امروز از لحاظ زمانی اولویت با مسائل اقتصادی است

ایشان تاکید کردند: توصیه بعدی رعایت اولویت‌ها است؛ مسائل فرهنگی و اجتماعی بسیار مهم است اما امروز از لحاظ زمانی اولویت با مسائل اقتصادی است. در مسائل اقتصادی هم از زاویه دید مسائل کلان باید به مسائل اقتصادی پرداخت و هم از نظر بهبود معیشت مردم که یک کار فوری و کوتاه مدت است و باید کارهایی انجام شود.

نباید به وسوسه‌های دوقطبی سازی توجه کرد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: توصیه بعدی این است که انتخابات طبعاً چالش برانگیز است، نباید به وسوسه‌های دوقطبی سازی توجه کرد و احساساتی که افراد را در انتخابات وادار به مجادله می‌کرد، ادامه یابد. خاصیت انتخابات است که یکی رأی می‌آورد و یکی رأی نمی‌آورد. این طبیعی است و نباید این موجب اختلاف، شکاف و جدایی شود. در جمهوری اسلامی سلایق گوناگون و گرایش‌های مختلف از ابتدای انقلاب بالا و پایین آمدند و این امتحان است. در همه این انتخابات‌ها، ملت ایران پیروز شده و ما شکست خورده نداریم.

ایشان تاکید کردند: بنابراین آن حالت دلخوری و دلتنگی که ممکن است در اثنای مجادلات انتخاباتی به وجود آمده بود، نباید ادامه پیدا کند. همه فعالان سیاسی، اجتماعی و انتخاباتی مخاطب این توصیه هستند.

مسائل داخلی نباید متوقف و آویزان به مسائل خارجی باشد

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر تکیه بر توان داخلی، فرمودند: به توان داخلی توجه شود و ما می‌توانیم یک شعار همیشگی باقی بماند، البته این حرف به معنای عدم استفاده از امکانات خارجی نیست. نباید توان داخلی را نادیده گرفت و مسائل داخلی نباید متوقف و آویزان به مسائل خارجی باشد. کارهای عزت آفرین انجام دهید اما از توان داخلی غفلت نشود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره سیاست خارجی نیز فرمودند: در مقابل امواج و حوادث جهانی و منطقه‌ای باید برخورد کشور فعال و اثرگذار باشد، نه منفعل. مسائل گوناگون سیاسی، علمی و پیشرفت‌های فوق العاده که مثلاً در هوش مصنوعی اتفاق می‌افتد، ما هم باید نسبت به این مسائل فعال باشیم.

رهبر انقلاب افزودند: دولت سیزدهم در این باره تلاش خوبی داشت. شهید امیرعبداللهیان دیپلمات خوبی بود، خوب حرکت و کار می‌کرد و این تلاش باید ادامه یابد.

ایشان تاکید کردند: یکی از اولویت‌های ما در عرصه سیاست خارجی همسایگان هستند؛ حدود ۱۴ همسایه در اطراف خود داریم. ارتباط با کشورهایی که می‌توانند میدان دیپلماسی ما را گسترش دهند مانند کشورهای آسیایی و آفریقایی بسیار مهم است. ارتباط با کشورهایی که با ما همکاری داشتند و از ما حمایت کردند، مهم است و این سیاست اولویت دار ماست.

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: کشورهای غربی در این چند سال با ما خوب برخورد نکردند؛ در قضیه نفت و تحریم و عناوین جعلی مانند حقوق بشر بد رفتار کردند. اگر این رفتارها را نداشته باشند، ارتباط با آنان هم می‌تواند در اولویت باشد.

ایشان ادامه دادند: مسئله غزه امروز یک مسئله عمومی و جهانی است و از داخل کنگره آمریکا تا سازمان ملل و المپیک پاریس این موضوع مهم است. رژیم صهیونیستی یک باند جنایتکار، قاتل و تروریست است.

رهبر انقلاب:دولت از ظرفیت مردمی استفاده کند /مسائل داخلی نباید متوقف و آویزان به مسائل خارجی باشد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: اینها در ترور و قساوت و جنایت‌های عجیب و غریب نصاب جدیدی را از خود نشان دادند. بچه‌های کوچک و زنان را می کشند که حتی یک گلوله به کسی شلیک نکردند و بمب به سر آنان می‌ریزند.

رهبر انقلاب اسلامی با بیان اینکه قدرت مقاومت روز به روز بیشتر می‌شود و دشمن صهیونیستی با همه کمک‌هایی که به آنان می‌شود، نتوانسته مقاومت را بر زمین بزند و خاطر نشان کردند: حماس باقدرت کامل ایستادگی کرده و با آنان کاری نمی‌توانند کنند و بر سر کودکان بمب می‌ریزند. باید یک فکر جدی برای این موضوع کرد. کنگره آمریکا چند روز پیش ننگ بزرگی را متحمل شد که پای صحبت‌های این جنایتکار نشست.

ایشان در پایان برای رئیس جمهور و دولت چهاردهم آرزوی توفیق کردند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مسئول دفتر رئیس جمهور جدید کیست؟
عکس | خرید جنجالی استقلال در ترکیه
اینفوگرافیک | سن معاون اول در دولت‌های مختلف
جذب مدافع چپ نیوکاسل منتفی شد!
اعتماد میان پزشکیان و رهبری پایه بسیار مهمی است
اعلام نتایج اولیه آزمون‌های نهایی پایه دهم
سردار آزمون رسما به الاهلی پیوست
درمان بیماری تالاسمی از طریق ژن درمانی در آینده نزدیک
چای را در این روزهای گرم جایگزین آب نکنید
افزایش ۱۳ درصدی هنرجویان فنی و حرفه‌ای و کاردانش
دولت چهاردهم ارتباط با کشورهای همسایه را تقویت کند
هوای تهران در شرایط ناسالم است
طیب‌نیا: از روز اول در کنار پزشکیان بودم و تا روز آخر خواهم بود
جزئیات حضور رایگان شهروندان در «سرزمین تمدن‌ها»
هیچ سرای محله‌ای تعطیل نمی‌شود
جزئیات محدودیت پروازها در روز تحلیف
پایان رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی با معرفی برترین‌ها
حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهور در ساختمان ریاست جمهوری +عکس
اعلام جزئیات شیوه‌نامه حضور در اربعین حسینی برای اتباع
آماده‌باش عراق برای اربعین از اول صفر؛ ۲ هزار موکب ایرانی در این کشور مستقر می‌شود
آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری در ونزوئلا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top